Crowdfunding beoordelen - Actuele artikelen over p2p crowdfunding - p2pfinance

passief inkomen vanuit rente
Ga naar de inhoud

Crowdfunding beoordelen

p2pfinance
Gepubliceerd door in Systeem ·
Tags: beoordelencrowdfunding
Er zijn misschien wel 100 soorten crowdfunding, maar als het gaat om een zakelijke aanbieding, dan controleer ik in grote lijnen op de volgende zaken:

Crowdfunding beoordelen
Kijk ik naar Crowdfunding, dan is het:
1. Controle op de gegevens van het bedrijf, zoals bij punt 1
2. Vergunning, vrijstelling of cowboys
3. Eigen naam rekening of geld naar hen overmaken
4. Vrijheid van risico keuze
5. Klachten op Internet
6. Account openen en contracten nalezen
7. Contact met bedrijf zoeken
   
Hoe ziet dat er dan in de praktijk uit?
Ik heb hieronder een wat uitbreidere versie geplaatst. Als het u interesseert.

In mijn nieuwsbrief noem ik regelmatig bedrijven waarvan ik de aanbieding beoordeelt heb. Ik kreeg de vraag hoe of ik dat dan doe.
Nu is dat makkelijk gevraagd, maar het antwoord is in ieder geval dat ik niet exact een lijstje langsloop waarbij ik afvink. Aan de andere kant is dat wel wat ik uiteindelijk doe, alleen heb ik daarvoor geen eigen standaard lijstje.

Het komt min of meer op het volgende neer:

1. Allereerst onderzoek ik of het bedrijf wel echt is. Helaas valt dan de helft van de Internet aanbiedingen al af. Zo erg is het.
Hoe onderzoek ik dat?
Het is heel simpel. Een bedrijf moet ergens gevestigd zijn. In Nederland hebben we daarbij de KvK. Ook in andere landen is er een soort van Kamer van Koophandel.
Ook controleer ik de website en kijk ik of de gegevens daar wel kloppen. Soms kijk ik zelf op street view van Google wat of het adres me laat zien. Ik kijk ook even hoe lang een bedrijf al bestaat. Ik onderzoek daarbij ook de website en de geschiedenis van de website. Zeker als er behaalde resultaten op staan.
Ooit onderzocht ik een grote en bekende Nederlandse aanbieder van beleggingstips en ik zag dat die de resultaten op de site na verloop van tijd 'opleukte'. Oftewel, na enkele jaren werden verliesjaren alsnog winstjaren... Je weet dan wel hoe laat het is. Ik heb er indertijd op Beursbox uitgebreid over geschreven.
Wat ik hier ook doe, is namen op de site vergelijken met namen en foto's die ik op Internet vindt. Is de foto op de site wel van de persoon die elders op Internet bij die naam staat? Bij bedrog sites is dit een belangrijk punt om foute aanbiedingen op af te kunnen vinken. Vooral sites met alleen maar stockfoto's zijn verdacht en dan zoek ik nog iets steviger. Op de al eerder genoemde site van de Nederlandse aanbieder stonden foto's van werknemers van een ander bedrijf... Staan er op de site geen namen die te checken zijn, dan is het oplichting, zo simpel is het.

2. Het tweede punt is dat ik zoek naar eventueel benodigde vergunningen. Een bedrijf dat zelf aan de slag wil met het geld van klanten moet daarvoor een vergunning of een vrijstelling hebben. Het kán zijn dat ze buiten zelfs de vrijstelling werken. Dat hoeft geen rode vlag te zijn, als dan de gegevens maar wel helemaal kloppen. Bedrijven die al niet door het eerste punt kwamen ga ik normaal gesproken niet eens naar punt twee brengen, tenzij ik er over ga schrijven. In deze fase overweeg ik ook af de aanbieding wel logisch is.
Recent onderzocht ik een aanbieding van een goudaanbieder waarbij mij de logica van de aanbieding compleet onduidelijk was. In feite een product voor de verkeerde reden of markt. Het klopte gewoon fundamenteel niet. Dan kan de aanbieder en de aanbieding legaal zijn, maar is het product in mijn ogen gewoon dom. Ook daar kan ik over vallen. Dit was in 1993 voor mij de reden om nieuwsbrieven te gaan schrijven. Ik zag een aanbieding die niet kon kloppen. Het duurde zeven jaar voor ik mijn gelijk kreeg. Dat heeft veel mensen heel veel geld gekost en was te voorkomen geweest door logisch na te denken over de aanbieding en de gevolgen die het product zou hebben.

3. Wat ik heel belangrijk vindt, is de vraag of je account op jouw naam blijft staan, of dat ze gaan werken met je geld dat vanaf dat moment op hun naam komt te staan. Dit hoeft geen dealbreker te zijn, maar het risico is heel veel hoger als je je geld overdraagt aan een bedrijf dat dan onder eigen naam gaat werken met jouw geld.
Ze moeten wel van heel goede huize komen, wil ik mijn geld zo maar overdragen.
In feite wil ik dat mijn geld van mij blijft, zodat bij een faillissement van het bedrijf, ik mijn geld niet verlies omdat het geen deel zal uitmaken van dat faillissement.
Daarom vind ik dat zo enorm belangrijk.

4. Is het risico bepaalbaar?
Om een voorbeeld te geven, bij crowdfunding bedrijf Neo Finance kan ik zelf bepalen of ik een verzekering wil afsluiten op de beleggingen die in in consumentenleningen doe. Ik vind dat heel belangrijk. Is dat niet bepaalbaar, dan zijn er twee dingen waar je op moet letten... De eerste is hoe het risico dan ligt. Hebben ze standaard dan een verzekering lopen, of is het gewoon altijd mijn risico.
Een ander punt is, ALS er een standaard verzekering is, hoeveel kost me die dan. In feite kan die verplichte verzekering dan het grote (verborgen) verdienmodel van de aanbieder zijn. Ik wil dat vooraf weten, want ik kan dan bij een aanbieder met vrije keuze veel meer rendement maken door laag risico beleggingen niet te verzekeren. Tevens wil ik gewoon eerlijkheid over het verdienmodel. Een bedrijf dat daar geheimzinnig over doet, is niet te vertrouwen.

5. Reviews
Ik ga online zoeken naar reviews. Daarbij heb ik niets aan mensen die gisteren de rekening geopend hebben en nu al zeggen hoe fantastisch het is. Dat soort reviews zie je bij verkopers van Ali Express. Het product is net uitgepakt en ze zijn razend enthousiast. Ik heb meer een aan review als ze het product al een maand in gebruik hebben.
Ik zoek ook actief naar reviews van mensen die al langer commentaar geven. Dat geeft me meer vertrouwen dan een review van iemand die dat voor het eerst doet. Ik kijk dqaarbij of of ik ook reviews van bekenden zie. Het is ook belangrijk de reviews goed te lezen. Iemand die klaagt over bijvoorbeeld het identificeringsproces, is die boos op de toezichthouder/wetgever, of klopt er iets niet in het systeem?

6. Ik probeer zelf een account te openen of vraag gegevens op. Hoe komt de aanbieding op mij over? Laatst zag ik een aanbieder van een bedrijf dat in feite trots was op de sector waarin ze bezig was, maar veel minder op wat ze hier op de site die ik bezocht precies aanbood. Wat voor bedrijf heb ik dan mee te maken? Hoe honkvast zijn ze in een bepaalde sector? Ik zoek bedrijven met passie voor de markt waarin ze opereren. Zoiets moet van de site spatten.

7. Ik ga contact zoeken met het bedrijf. Hoe reageren ze op vragen. Hoe snel, zijn ze inhoudelijk? Hoe reageren ze op gerichte vragen?

Uiteraard is het zo dat per sector en aanbieding de vragenlijst kan variëren. Soms wil ik ook weten of er ook voor klanten een affiliate verdienmodel mogelijk is. Ook is het soms belangrijk in hoeveel landen ze actief zijn en hoe groot ze al in hun markten zijn.

Dit zijn zo even zeven punten waarop ik ze in eerste instantie beoordeel.
Doe er uw voordeel mee.
Het is niet uitputtend... Zo wil ik uiteindelijk, als ik echt interesse heb, ook weten hoe groot hun potentiële markt is, wat hun marktaandeel is, hun groei, hun ambitie, hoeveel ze voor die ambitie over hebben, de financiële situatie... Is er beursnotering, welke cijfers zijn openbaar, wie is de accountant... kortom, dan komt het échte werk.



Terug naar de inhoud