Oeps, dat is een systeem fout!
Gepubliceerd door Tom Lassing in Systeem · donderdag 23 apr 2020
Tags: systeem, fout, secundaire, markt, lener
Tags: systeem, fout, secundaire, markt, lener
Ik ben als klant van Neo Finance een lastige. Als eerste probeer ik van alles uit. In een eerdere loopbaan was ik ook een graag gevraagde software tester. Als het bij mij weg was, dan zat er geen gebruikersfout meer in. Ik probeerde alles uit en als het mis kon gaan, dan kwam ik er wel achter.
Bij Neo Finance doe ik dat ook zo, alleen nu met mijn eigen geld.
Zo was ik deze week aan het experimenteren in de Secundaire Markt. Ik kocht er in mijn ogen goedkope leningen MET een verzekering.
Die zijn gevaarlijk, in die zin, dat je ze in mijn ogen vroeg moet kopen. (de lening moet nog maar net lopen) en liefst zonder of met een lage aankooppremie.
Ik was er daarbij op aan het letten dat er geen "N" bij stond en zeker ook geen "V".
Ik heb tien posities net verzekering en zonder "V" gekocht.
De dag erna bleken acht daarvan TOCH een "V" te hebben en vaak al meer dan 70 dagen te laat te zijn met betalen.
WTF! Dat was gisteren in de Secundaire Markt nog niet zichtbaar en was voor mij een reden om ze WEL te selecteren.
Nu zit ik met acht nieuwe leningen die niets opleveren. Daar doe ik het niet voor.
Het is een keuze die Neo Finance blijkbaar ooit maakte, want in hun ogen was er voor de klant geen wanbetaling, want de verzekering neemt het over. Voor mij als koper in de Secundaire Markt is het feit echter wél belangrijk, want dit zijn gewoon leningen die heel snel geliquideerd worden en als ik dus met een premie gekocht heb, dan ben ik die premie waarschijnlijk wel kwijt omdat die leningen al minstens twee of drie maanden rente betaald kregen. De betaalde rente gaat van mijn opbrengst af want die kreeg de vorige eigenaar. Ik maak dan dus verlies, terwijl dat potentiële verlies NIET zichtbaar was toen ik de lening in de Secundaire Markt kocht.
Het systeem van Neo Finance is in de Secundaire Markt dus niet eerlijk over hoe de lening er voor staat.
Dat is geen goede zaak en daarvoor moeten klanten dus gewaarschuwd worden.
Ik heb het bij de onderneming gemeld en het blijkt nu ook deels een systeem omissie te zijn. Bij bepaalde leningen werkt het al wel zoals ik het wil hebben en bij andere nog niet. Ze werken er aan, maar de Corona crisis, met iedereen thuis werkend, is geen ideaal moment voor het uitzoeken van een dergelijk lastig probleem.
Voor mij nu een reden om het aankopen van leningen met verzekering in de Secundaire Markt met klem af te raden tot het lek boven water is.
Het is geen ramp, want die leningen zijn zeldzaam, maar ik vond er toch tien waarvan er nu acht een probleem blijken te zijn. Neo Finance heeft me wel het aanbod gedaan de leningen over te nemen. Een aanbod dat ik waardeer, maar ik maak er geen gebruik van. Ik heb liever dat ze het systeem snel aanpassen. Die potentieel paar euro die ik kan verliezen die draag ik zelf wel.